Dag 18

28 september 2017 - New York City, Verenigde Staten

Vanmorgen zijn we eerst wezen ontbijten naast het hotel. Ik had pancakes besteld maar aangezien je hier 3 dubbel krijgt kreeg ik er dus 3 haha mike had een wafel die dus ook mega was. We hadden nog over dus hebben het meegenomen en aan een zwerver gegeven.

Vervolgens zijn we naar het vliegdekschip gegaan en wat was dat gaaf! En vooral groot! Een hele belevenis! We hadden alleen niet zo veel tijd helaas want we moesten om 2 uur weer bij een kerkje zijn voor de 9/11 tour. Maar we hebben volgens mij wel alles gezien daar. Je kon echt in het schip komen en je zag hoe alles er uit zag en werkte toen der tijd. Ook stonden er allemaal vliegtuigen, helikopters en f-16's op het dek. Ook zat er nog een ruimte schip ergens binnen. Heel leuk en mooi gedaan!

Om 2 uur hadden we de tour van 9/11. Een vrouw die er op die dag was en een paar maanden voor 9/11 haar baan in een van de twin towers had opgezecht... het was een hele indrukwekkende tour. De kerk waar we moesten verzamelen was vlak bij de rampplek en doordat er een boom, die in de buurt stond, op werd getild door de klap en tegen de kerk aan is gekomen heeft de kerk geen schade gehad... de boom heeft de kerk beschermd. Er was alleen 1 raampje kapot gegaan en voor de rest niks... heel bizar! Ze konden de boom helaas niet meer redden en hebben die aan een kunstenaar gegeven. Hij heeft de wortels van die boom ingegoten met koper en die stond bij de rampplek. Maar omdat er geen goede plek meer voor was hebben ze deze bij een school neergezet.

We zijn verder gelopen naar het brandweer station dat ook bespaard is gebleven... deze is bijna naast de twin towers bevestigd. Er zijn van dit station een mannen omgekomen toen het gebouw instorte en zijn ter ere, op de muur naast de garagedeur, op een koper bord gegraveerd... aan de zeikant van dit gebouw is een heel werk met hoe de brandweermannen het vuur proberen te blussen afgebeeld.

Op de plek van de towers zijn nu 2 monumenten geplaatst. 2 identieke fontijnen met de omtrek van de gebouwen. Behoorlijk groot dus... met alle namen van de omgekomen mensen er op gegraveerd. Het water staat symbool voor alle tranen, en in het midden zit een gat waar het water invalt en dat gat wordt nooit vol... dat staat symbool voor de leegte die alle mensen voelen die een dierbare verloren zijn op die dag... bij sommige namen ligt een witte bloem of roos, de betekenis daarvan is dat op die dag diegene jarig was.... het was echt heel indrukwekkend om te zien en tegelijkertijd ook heel verdrietig.

Daarna zijn we naar het museum gegaan. Ook dit was behoorlijk indrukwekkend... zo zagen we oude metalen palen die in het gebouw zaten waar het vliegtuig doorheen is gekomen... ook de trap die functioneerde als vluchtweg... half in tact half kapot... ook was er in het midden een aantal wanden gemaakt met alle foto's en namen van de mensen die die dag omgekomen zijn... en nog veel meer dingen die daar lagen... maar het meest bijzondere en bizarre was de brandweerwagen die daar stond... helemaal kapot en beschadigt... een kort filmpje liet zien hoe dit was gebeurt toen de gebouwen instorte... met kippevel hebben we er naar gekeken en rond gelopen...

Helemaal bek af van alle indrukken en wandelen zijn we naar het hotel gegaan om even om te kleden voor het avond eten.. mike was druk aan het zoeken geweest om een restaurantje te vinden en dat was gelukt... een italiaan. Hup er heen en kregen meteen een tafeltje. Een man die kwam de bestelling opnemen en zei al dat het een familie restaurant was en je dus prima samen 1 maaltijd kon bestellen. Dat was wel duidelijk op de tafel naast ons... zo gezecht zo gedaan wij een bord met tagiatellie met garnalen besteld en mike wilde nog knoflookbrood vooraf... nou we kregen een schaal... wauw haha bijna een heel stokbrood erop hahaha veel te veel haha toen kwam het eten en echt een schaal waar je zeker met 4 man van kan eten! Het werd netjes opgedchept voor ons en de rest hebben we meegenomen... we zaten prop vol en die schaal leek gewoon of er niks uit was haha
Ook dat in laten pakken en op straat aan een paar zwervers geven die er blij mee waren. Dus weer 2 goede daden gedaan vandaag! Haha

Na het eten zijn we naar het rokkefeller gebouw gegaan om naar de top te gaan. Eerst nog even door time square gelopen. We waren er rond 9 uur en pas half 11 konden we naar boven. Na time square weer terug gewandeld naar top of the rock en mochten gelukkig eerder mee naar boven. Na een kort ritje met de lift, binnen 1 minuut van begaande grond naar verdieping 70, kwamen we op het deck. Wat was dit mooi! Je kon helemaal over new york uitkijken! Zo ver je kon kijken allemaal hoge gebouwen en lampen! Wauw!

We hebben veel te weinig tijd en zo veel dingen te doen haha maar het zit er als weer op... morgen ochtend nog even rondje door central park en dan om 12 uur uit checken en naar het vliegveld. Om 6 uur vliegen we weer naar nederland... we willen nog niet weg! Hahah maar toch ook wel weer lekker om naar huis te gaan weer...

1. Andrea:
    29 september 2017
    Wat een gaaf verhaal. Inderdaad allemaal heel indrukwekkend.
    Een goede vlucht terug.
    Tot snel.